رهبر در گفت‌و‌گو با جام‌جم: 

جمهوری اسلامی با حمایت مردم به استحکام بنیادین رسیده است 

عباس‌علی رهبر، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین، خطبه‌های نماز جمعه تهران را نشانه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به حضور گسترده مردم برای شرکت در این فریضه عبادی و سیاسی اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، بحث جمعه نصر بود که با حضور رهبر انقلاب و خیل نمازگزاران در تهران شکل گرفت.
کد خبر: ۱۴۷۵۸۵۶
 
نماز جمعه اخیر تهران در شرایطی برگزار شد که بعد از عملیات وعده صادق‌۲، رژیم صهیونیستی آن به آن جبهه مقاومت را تهدید می‌کرد و از سوی دیگر فضای محور مقاومت به دلیل شهادت تعدادی ازفرماندهان دچار غم وحزن زیادی شده بودوهمچنین در عرصه داخلی هم برخی اختلاف‌نظرها میان فعالان ونخبگان سیاسی درباره واکنش ایران به رژیم اشغالگر قدس دردوعرصه نیفتادن در تله جنگ و پاسخ فوری و شدید به اسرائیل پیش آمد اما در نماز جمعه، نسیمی وزیدن گرفت که مردم را به آرامش دعوت کرد.
وی با بیان این‌که این آرامش که فضای جامعه را در برگرفت اتفاقی آنی نبود، تصریح کرد: این رخداد مهم به دلیل توجه جمهوری اسلامی ایران به قدرت سیاسی و اجتماعی بوده است. قطعا این اتفاق در فرآیندی چهل ساله شکل گرفته است.
رهبر اضافه کرد: یکی ازویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران، توجه به انواع و اقسام قدرت بود و یکی از این قدرت‌ها، قدرت سخت است. در دوران جنگ تحمیلی و در شرایطی که ما حتی امکان خرید سیم خاردار هم نداشتیم، یک خودباوری شکل گرفت و مبتنی بر آن، قدرت سخت جمهوری اسلامی با عنایت به رشادت‌های رزمندگان در دوران جنگ مورد توجه قرار گرفت و ایران به جایگاه قدرت برتر منطقه‌ای و بین‌المللی دست یافت.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: جمعه نصر، صرفا به‌واسطه قدرت نظامی اتفاق نیفتاد بلکه به پشتوانه قدرت اجتماعی ناشی از قدرت نرم رخ داد؛ قدرت بصیرت و بینش مردم نسبت به تحولات جامعه و منطقه همراه با هوش و ذکاوت سیاسی رهبر معظم انقلاب بود که موجب بروز حماسه نماز جمعه تهران شد.
وی با اشاره به رفتار هوشمندانه رهبری انقلاب بعد از عملیات وعده صادق ۲ تصریح کرد: در فردای روز عملیات، رهبر انقلاب با وجود حزنی که داشتند، در کنار تبلیغاتی که به‌واسطه تهدیدهای رژیم صهیونیستی راه افتاده بود، با نخبگان جامعه جلسه گذاشتند و همزمان، رئیس‌جمهور به قطر و وزیر خارجه به سوریه و لبنان رفتند. اینها نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی به یک استحکام بنیادین و ضروری متناسب با حمایت مردم رسیده است.
رهبر اظهار کرد: درجمعه نصرهم همین اتفاق افتاد و با وجود تهدیدها و مباحث مختلفی که وجود داشت، مردم یک‌صدا و یک‌دل در نماز جمعه شرکت کردند و این حضور حماسی، بیانگر استقلال جمهوری اسلامی است که از آن به استقلال جبهه مقاومت هم تعبیر و تفسیر می‌شود.
وی با بیان این‌که رسیدن به چنین خودباوری در جامعه ایرانی یک سرمایه بزرگ اجتماعی است، تصریح کرد: بارها از زبان رهبری انقلاب شنیدیم که مشکل غرب با ایران، حقوق بشر نیست بلکه به صورت بنیادین با نظام جمهوری اسلامی مسأله دارند و آن اصل بنیادین، ایده استقلال و آزادیخواهی انقلاب و نظام است.
رهبر افزود: جمعه نصر، تجلی معنایی از قدرت حقیقی مردم مسلمانی بود که دل در گرو انسانیت و آزادی دارند و بنابراین باید این افزایش قدرت سیاسی و اجتماعی را قدر نهاد و هوش و ذکاوت رهبری انقلاب را ارج گذاشت که توانستند با کمک مردم، یک تهدید خارجی را به یک فرصت داخلی تبدیل کنند.
وی با بیان این‌که کارگزاران باید این سرمایه اجتماعی را پاس بدارند، خاطرنشان کرد: وظیفه نخبگان سیاسی است که شکرگزار این موهبت باشند و بدون توجه به اختلافات و با پرهیز از هرگونه تنش، نسبت به خدمت‌رسانی بیشتر به جامعه و اجرایی کردن اهداف نظام اسلامی اقدام‌کنند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها